Strategi Pemasaran Digital Menggunakan Sistem Internet Endorsement Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Penjualan

  • Ananda Hasanuddin Institut Agama Islam DDI Sidenreng Rappang
  • Egi Astuti Delia Institut Agama Islam DDI Sidenreng Rappang
  • Rizal Bahari Institut Agama Islam DDI Sidenreng Rappang
  • Dewa Ruci IAIN Pontianak
Keywords: Business, Endorsement, Influencer, Performance

Abstract

Purpose: This research aims to understand how e-endorsements, which involve popular individuals or entities in product promotions, can increase consumer purchasing interest, build positive perceptions of products, and encourage purchase intentions.
Methodology: The research method used in this research is a qualitative approach that focuses on literature reviews. Researchers collect and analyze existing data from various sources to understand the effectiveness of e-endorsements as a digital marketing strategy. 
Research Findings: E-endorsement is an effective digital marketing strategy in digital business. This strategy involves using popular individuals or entities to promote a product, which can increase purchasing interest, build positive perceptions of the product, and encourage purchase intent. 
Contribution/Originality/Novelty: The contribution of this research lies in an in-depth analysis of the influence of e-endorsements in digital marketing, especially in the context of growing digital businesses. Its originality comes from the focus on discussing influencers with high popularity and trust as a promotional tool, which has not been researched much before. The novelty of this research lies in the latest observations of trends in e-commerce and social media, as well as an assessment of the potential of e-endorsements as a business opportunity for resellers and dropshippers.

Tujuan Penelitian: Penelitian ini bertujuan untuk memahami bagaimana e-endorsement, yang melibatkan individu atau entitas populer dalam promosi produk, dapat meningkatkan minat beli konsumen, membangun persepsi positif terhadap produk, dan mendorong keinginan pembelian.
Metodologi: Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif yang berfokus pada tinjauan literatur. Peneliti mengumpulkan dan menganalisis data yang ada dari berbagai sumber untuk memahami efektivitas e-endorsement sebagai strategi pemasaran digital.
Temuan Penelitian: E-endorsement merupakan strategi pemasaran digital yang efektif dalam bisnis digital. Strategi ini melibatkan penggunaan individu atau entitas populer untuk mempromosikan produk, yang dapat meningkatkan minat beli, membangun persepsi positif produk, dan mendorong keinginan pembelian.
Kontribusi/Orisinalitas/Kebaruan: Kontribusi penelitian ini terletak pada analisis mendalam tentang pengaruh e-endorsement dalam pemasaran digital, khususnya dalam konteks bisnis digital yang berkembang. Originalitasnya datang dari fokus pada pembahasan mengenai influencer dengan popularitas tinggi dan kepercayaan sebagai alat promosi, yang belum banyak diteliti sebelumnya. Kebaharuan penelitian ini terletak pada pengamatan terkini terhadap tren dalam e-commerce dan media sosial, serta penilaian terhadap potensi E-endorsement sebagai peluang bisnis bagi reseller dan dropshipper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ablyazov, T., Asaturova, J., & Koscheyev, V. (2018). Digital technologies: new forms and tools of business activity. SHS Web of Conferences, 44. https://doi.org/10.1051/shsconf/20184400004

Adhitya, W. R. (2020). Fenomena Sosial Endorsement Terhadap Peluang Bisnis dan Prestasi Akademik Mahasiswi Kota Medan. Media Bina Ilmiah, 15(2), 4049–4040. http://ejurnal.binawakya.or.id/index.php/

Agustin H.D, A., Suhendra, A. D., & Puspasari, A. (2023). Implementasi Digital Marketing Dan Endorsement Influencer Terhadap Minat Beli Konsumen Pada PT. Sinar Surya Matahari (Studi kasus Pada Konsumen Motor Yamaha di Bekasi Timur). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7519–7531.

Akmalia, N., & Ardiani, S. (2021). Omodifikasi Anak Dalam Endorsement Di Media Sosial: Studi Kasus Pada Akun Instagram @Zaskiaadyamecca. MEDIASI - Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(2), 108–123.

Ambroise, L., & Albert, N. (2020). Celebrity endorsement: Conceptual clarifications, critical review, and future research perspectives. Recherche et Applications En Marketing, 35(2), 97–122. https://doi.org/10.1177/2051570719876198

Ciornea, R., Souca, M.-L., Băcilă, M., & Drule, A. (2022). Attitude Towards Online Product Endorsement Using Digital Celebrities: The Case of Laptops. European Journal of Studies in Management and Business, 24, 1–20. https://doi.org/10.32038/mbrq.2022.24.01

Dewi, E. K., & Kholifah, C. A. N. (2022). Fenomena Endorsement Sebagai Tren Media Pemasaran Digital Di Indonesia. Nusantara Hasana Journal, 1(10), 152–162.

Djaniar, U., Larisu, Z., Khamaludin, Ilyas, Muh. I. F., & Rajab, M. (2023). Peran Endorsement dan Promo Media Sosial Terhadap Keputusan Minat Beli Barang: Literature Review. Jurnal Darma Agung, 31(1), 563–570.

Farhani, I., & Chaniago, H. (2021). Faktor Penentu Transformasi Digital UMKM: Bukti dari Indonesia. Prosiding of The 12th Industrial Research Workshop and National Seminar Bandung, 1010–1015.

Irpansyah, M. A., Ramdan, A. M., & Danial, R. D. M. (2019). Dampak Dari Kekuatan Dan Popularitas Selebgram Terhadap Minat Beli Pada Produk Mode Lokal Di Instagram (Studi Kasus Pada Pengikut Akun Instagram Rachel Vennya). E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 8(3), 221–234.

Istiqomah, N. H. (2023). Transformasi Pemasaran Tradisional ke E-Marketing: Tinjauan Literatur Tentang Dampak Penggunaan Teknologi Digital Terhadap Daya Saing Pemasaran Bisnis. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 4(2), 72–87.

Khim, S., Pratiwi, N. I., Satria, W. I., Pradhana, I. P. D., & Latupeirissa, J. J. P. (2023). Manajemen Komunikasi Persuasif Pada Endorsement Selebgram di Instagram. Jurnal Sinestesia, 13(1), 429–440. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/346

Khofifah, S., & Supriyanto, A. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal, Citra Merek, Online Customer Review, Selebrity Endorsement, dan Perceived Advertising Value Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Yang Bersertifikat Halal. Jurnal Manajemen Dan Penelitian Akuntansi (JUMPA), 15(1), 1–13.

Kumari, M., Kumar, R., Kumar, R., & Hasnain, G. (2023). A Study on Digital Marketing and Its Impact on Traditional Marketing in India. European Chemical Bulletin, 12(Special Issue 4), 11464–11473.

Kurniawan, R., & Nurlail, A. M. A. (2023). The Effect Of Social Media Advertising And Endorsement On Consumer Purchase Behavior At Brand Delblack. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(2), 2120–2130. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Kwak, D. H., Lee, J. S., & Chan-Olmsted, S. (2018). Athlete Scandals and Endorsement Marketing: Research Trends and Introduction to Topics. Journal of Global Sport Management, 3(2), 99–106. https://doi.org/10.1080/24704067.2018.1457972

Onaltayev, D., Kazhmuratova, A., Akhmetkaliyeva, S., Malikova, R., & Yelyubayeva, A. (2019). Application of technological innovations in marketing activities of the enterprise. E3S Web of Conferences, 135. https://doi.org/10.1051/e3sconf/201913504046

Rasta, J., Nasution, M. I. P., & Sundari, S. S. A. (2023). Dampak Korean Celebrity Endorsement Terhadap Penjualan Produk Di E-Commerce Indonesia. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 3(1), 7–9. https://doi.org/10.47233/jebs.v3i1.491

Samosir, C. M., Safitri, A., Dmk, M. A. D., Adani, M. R., & Nofirda, F. A. (2023). Analisis Faktor Penentu Penggunaan Celebrity Endorse dalam Media Sosial Instagram. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30975–30979.

Siregar, F. P. T., & Nainggolan, N. P. (2023). Pengaruh Endorsement Influencer dan Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada G-Coffee Batam. ECo-Fin, 5(3), 174–184. https://doi.org/10.32877/ef

Sufian, A., Sedek, M., Lim, H. T., Murad, M. A., Jabar, J., & Khalid, A. (2021). The Effectiveness of Celebrity Endorsement in Online Advertisement towards Consumer Purchase Intention. Revista Geintec-Gestao Inovacao E Tecnologias, 11(3), 1520–1538.

Suhail, M. T., Khan, M. A., Saifi, Mohd. A., & Attree, A. K. (2022). Impact Of Covid 19 Pandemic On Digital Marketing. EPRA International Journal of Environmental Economics, Commerce and Educational Management, 9(9), 23–30. https://doi.org/10.36713/epra0414

Syarifah, I., Azis, A., & Lisdiantini, N. (2022). Pengaruh Soft Selling Dalam Media Sosial Instagram dan Celebrity Endorse Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 6(1), 48–56.

Tiwari, P. A. (2020). A Study on Digital Marketing and its Impact Traditional Marketing. Studies in Indian Place Names (UGC Care Journal), 40(61), 248–252.

Yeriko, F., Sinurat, H. A., Putri, S., Ningrum, W. R., Fauzi, A., & Caesar, L. A. Y. (2024). Dampak Penggunaan Jasa Endorsement dan Instagram Ads Sebagai Media Promosi Online Terhadap Penjualan Online Shop Then Blank. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan (JIMT), 5(3), 161–167. https://doi.org/10.38035/jimt.v5i3

Published
2024-05-16
How to Cite
Hasanuddin, A., Delia, E., Bahari, R., & Ruci, D. (2024). Strategi Pemasaran Digital Menggunakan Sistem Internet Endorsement Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Penjualan. AKTIVA: Journal Of Accountancy and Management, 2(1), 80-91. https://doi.org/10.24260/aktiva.v2i1.2672