Implementasi IMPLEMENTASI CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY DALAM MENINGKATKAN CITRA PERUSAHAAN (Studi Pada BJB Syariah Cabang Cirebon)
Implementasi CSR
Abstract
Abstract
Implementing Corporate Social Responsibility in a company can improve a good and strong image that the company needs for long-term business profits. The aim of this research is to analyze CSR implementation in improving the image of Bank BJB Syariah Cirebon Branch. This research was conducted using qualitative methods to look at CSR programs, while the tool for measuring CSR Implementation in Improving Company Image uses SWOT analysis which can analyze strategic plans for implementing CSR. The results of this research show that Bank BJB Syariah Cirebon Branch is able to provide great benefits so that it can improve a good image for the company. This can be seen from the fulfillment of the indicators for forming the company's image in the form of planning, availability and implementation.
Keywords: CSR, Company Image, BJB Syariah Cirebon Branch.
References
Adriza. (2015). Membangun Citra lembaga perguruan tinggi yang berbasis vokasi.(Teori Kotler & Fox Citra Perusahaan) Yogyakarta : Deepublish, 2015.
Afifulloh, M. (2019). Penerapan Corporate Social Responsibility (CSR) Dan Respons Masyarakat Sekitar Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 1–17.
Darmawati. (2014). Corporate Social Responsibility Dalam Perspektif Islam. Jurnal Mazahib Ekonomi Islam, No 2 Desember.
Dody Payogo. (2018). Socially Responsible Coporation: Peta Tanggung Jawab Sosial dan Pembangunan Komunitas pada Industri Tambang dan Migas. (Teori Indikator Keberhasilan Corporate Social Responsibility) Jakarta UI-Press h. 65.
Gunawan, W. H. (2023). Wawancara dengan bapak Wawan Hendra Gunawan selaku penanggung jawab CSR Bank BJB Syariah Cabang Cirebon pada tanggal 27 September 2023.
Heriyadi, Y. (2023). Wawancara CSR dengan bapak yadi heriyadi selaku pelaksana program CSR Bank BJB Syariah Cabang Cirebon.
Indira Shinta Dewi, & Dita Nur Khafi. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Corporate Social Responsibility. Jurnal Liabilitas, 3(1), 56–76.
Kantor Unit Pengumpul Zakat (UPZ) Baznas Masjid At-Taqwa Center, 06 Desember 2023. (2023).
Madjid, T. A. P. (2019). Pelaksanaan Prinsip Good Corporate Governance Pada Bank Syariah Melalui Peran Dewan Pengawas Syariah. Syiar Hukum : Jurnal Ilmu Hukum, 16(1), 82–96.
Naufalia, V. (2016). “Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Citra Perusahaan di PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk.” Jurnal Utilitas, Vol. 2 No.
Purwitasari, F., Chariri, A. (2014). Analisis Pelaporan Corporate Social Responsibility Perbankan Syariah Dalam Perspektif Shariah Enterprise Theory : 25.
Putra, M. J. A. (2021). Implementasi CSR (Corporate Social Responsibility) Pt Bank Pembangunan Daerah Jawa Barat Dan Banten Dalam Meningkatkan Citra Perusahaan. Skripsi, Univeristas Komputer Indonesia.
Report, L. T. A. (2021). Meningkatkan Akselerasi Digital Guna Mendukung Kebutuhan Bisnis yang Berorientasi pada Nasabah. 506.
Rosilawati, Y. (2023). arti penting dari corporate social responsibility/https://fisipol.umy.ac.id/. Diakses pada 18 September 2023 pukul 09.40 WIB https://fisipol.umy.ac.id/arti-penting-dari-corporate-social-responsibility/#:~:text
Rusdianto, U. (2023). Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) Dalam Meningkatkan Minat Masyarakat Di BNI Syariah KC Mikro Parepare. Skripsi IAIN Parepare.
Sari, W. P. (2021). Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) Dalam Meningkatkan Citra Pada Bank Syariah (Studi Pada BRI Syariah Cabang Kota Bengkulu). Skripsi : UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Sopiah, E. M. (2013). Perilaku Konsumen (Teori Citra Perusahaan) CV. Andi Offset, 2013. Yogyakarta: Andi.
Sugiono. (2016). Memahami penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta. Metodologi Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Susanto. (2013). Hubungan antara Penerapan Program Corporate Social Responsibility. Skripsi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
Tjokrowibowo, L. (2013). “Analisis Pengaruh Citra Perusahaan Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Rangka Membangun Minat Transaksi Ulang (Studi PT. Phillip Securities Indonesia Cabang Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, Volume XII, Hlm 149-156.
Widjaja, G., & Yani, A. (2014). Perseroan Terbatas. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Jurnal Universitas Padjadjaran http://jurnal.unpad.ac.id/focus/article/download/23119/11305
Yani, B. (2023). Wawancara dengan bapak Buya Yani selaku DKM Masjid Raya At-Taqwa Cirebon pada tanggal 30 November 2023.
Copyright (c) 2024 Sharyan Hamiid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.