PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA: ANALISIS STUDI LITERATUR

Authors

  • Nanda Nur Fadila Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Fuat Fuat Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Miftahul Khoiri Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Afifatus Sukmawati Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan

DOI:

https://doi.org/10.24260/add.v4i1.4573

Keywords:

learning technology, mathematics, learning motivation, interactive media, literature review.

Abstract

This study aims to examine the role of technology in mathematics learning through a literature review. The main problem highlighted is the low motivation and achievement of students in mathematics, often due to traditional teaching methods that are less engaging. Using a qualitative approach with a literature review design, data were collected from relevant scientific articles published in national and international journals indexed by SINTA and Scopus. The findings indicate that technology plays a vital role in supporting mathematics education. Various interactive learning media, such as interactive multimedia, GeoGebra, Wordwall, augmented reality (AR), QuizWhizzer, and 3D printing technology, have been proven effective in helping students grasp abstract mathematical concepts by making them more concrete. Additionally, technology can enhance students’ motivation, critical thinking skills, and problem-solving abilities, leading to more meaningful learning experiences. For teachers, technology facilitates the design of more varied, interactive, and student-centered lessons, thus supporting their role as facilitators. However, the implementation of technology still faces challenges, particularly regarding infrastructure limitations and teachers’ readiness to operate technology-based learning media. Therefore, optimizing the use of technology in mathematics education is essential to help students achieve competencies relevant to 21st-century needs.

References

Chairudin, M., Nurhanifa, N., Yustianingsih, T., Aidah, Z., & Atoillah, A. (2023). Studi literatur pemanfaatan aplikasi Assemblr Edu sebagai media pembelajaran matematika jenjang SMP/MTS. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1312–1318.

Hadijah. (2018). Analisis respon siswa dan guru terhadap penggunaan multimedia interaktif dalam proses pembelajaran matematika. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1), 12–20.

Haryani, M., Wahyuningtyas, R., Sakinah, Z. N., & Susilo, B. E. (2024, Februari). Studi literatur: Penerapan media pembelajaran augmented reality dalam pembelajaran matematika guna meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika PRISMA, 359–367.

Hibatulloh, R., Wangi, M. P. U. S., Pertama, I. N., Paizrujah, L., & Amini, A. (2024). Analisis peran teknologi dalam perkembangan pembelajaran matematika di era digital. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 10, 89–97.

Lutfiani, S., Widodo, & Suryani. (2024). Pengaruh penggunaan media interaktif terhadap motivasi belajar siswa SMK pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(1), 45–54.

Maulana, B. S., Masrukan, M., & Cahyono, A. N. (2025, Maret). Studi literatur: Teknologi 3D printing sebagai media pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika PRISMA, 64–67.

Putu Rissa Putri Intari Dewi, R., Sari, M. R., & Pratiwi, S. P. (2022). Pembelajaran melalui aplikasi media pembelajaran Assemblr Edu untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 13(1), 89–97.

Ramadani, F., Darmansyah, D., & Desyandri, D. (2022). Studi literatur: Peran teknologi bagi pendidikan dalam revolusi 4.0. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 12(2), 247–258.

Sarda Nuria, N., Permatasari, R. A., & Nugroho, D. A. (2024). Penggunaan aplikasi Wordwall dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 101–109.

Simorangkir, R., Sinaga, R., Limbong, R., & Nazwa, Z. (2023). Analisis penggunaan media digital interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 55–65.

Sulistyaningsih, E., Putri, D., & Suherman, U. (2023). Penggunaan metode pembelajaran konvensional dalam pembelajaran matematika di era digital. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 21–30.

Wati, R. N. (2022). Analisis media pembelajaran interaktif berbasis aplikasi GeoGebra dalam pembelajaran bangun ruang di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 10(1), 35–42.

Wulandari, M., Salsabila, N. H., & Ramadhani, A. A. (2025). Analisis efektivitas penggunaan teknologi digital dalam pembelajaran matematika. Jurnal Media Akademik, 3(1), 75–85.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Fadila, N. N., Fuat, F., Khoiri, M., & Sukmawati, A. (2025). PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA: ANALISIS STUDI LITERATUR. Al-’Adad: Jurnal Tadris Matematika, 4(1), 89–98. https://doi.org/10.24260/add.v4i1.4573

Issue

Section

Articles