Pelatihan Evaluasi Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Quiz Wordwall Di Madrasah Aliyah Assullamy Langko

Authors

  • Zakiatun Nufus Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Suparmanto Suparmanto Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia https://orcid.org/0000-0002-1719-0766
  • Abdul Rohim Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Deta Pebriarianti Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Baiq Anggun Zizasqia Gunawan Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24260/armala.v5i2.2991

Keywords:

Evaluation, Wordwall, Arabic language learning.

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of using the Wordwall platform in improving student engagement and learning outcomes at the secondary school level. The research method used is a qualitative research method with an experimental approach, carried out at MA ASSULAMY Langko. The research subjects were 11 class X MA ASSULAMY Langko students. The research subjects were students' knowledge and teachers' abilities in using the Wordwall application in teaching and learning activities in the classroom using traditional learning methods and a control group. Data is collected through achievement tests, classroom observations, and student satisfaction surveys. Research shows that the use of Wordwall significantly increases student engagement and active participation during the learning process. Wordwall is a website-based application that can be used as a learning medium for interactive tests, pairs, random words, anagrams, and others. With so many features to choose from, you get versatility in providing educational materials. This application offers 18 templates that you can access for free.

References

Asrul, Ananda, R. dan Rosinta. (2014). Evaluasi pembelajaran. Dalam Media Ciptapustaka

Asria, L., Sari, D.R., Ngaini, S.A., Muyasaroh, U. dan Rahmawati, F. (2021).

Penilaian Antusiasme siswa dalam menilai pembelajaran menggunakan Quizizz Foundation. : Jurnal Pendidikan 3(1), 1–17.

Asiani, R. W., Syahputri, ED, dan Pradani, AP (2022). Pelatihan penggunaan aplikasi Wordwall sebagai sarana pembuatan materi pembelajaran interaktif. Lokomotif Abdimas: Majalah Pengabdian Masyarakat, 1(1).

Choiroh, Muhimmatul. 2021. “Evaluasi Pusat Bahasa Timur dengan Menggunakan Media Pembelajaran.” (Naskhi: Jurnal Pusat Pendidikan dan Penelitian Linguistik Oriental, no. 1, III)

Dewi, U, E. 2020. “faktor yang mempengaruhi perilaku manusia dalam mencegah penularan covid-19”, J. Keperawatan, vol. 9, No. 2.

Halik I. 2020. “Menciptakan gangguan pendidikan Hidayat T. dan A. Asyafah, 2019. “Konsep dasar penilaian dan signifikansinya dalam menilai pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah,” Al-Tadzkiyyah J. Educator. Islam, jilid. 10.

Ikbal, P, A, M. 2018 . “Mengelola pengembangan keterampilan profesional guru”, J.

Islam Isema. Pendidikan. Manajemen, jilid. 3, tidak. 1. dengan dinding kata.”

Lysenko El,M dan Ye.N. Jarinova. 2021. “Kualitas Pengajaran sebagai Penanda Kualitas Hidup,” Website Konferensi SHS 101.

Lismawati, L., Ramadhan, A.R. dan Adilah, F. (2023). Pelatihan penilaian siswa pendidikan Islam dan pembelajaran bahasa oriental melalui tes Wordwall di SMA Muhammadiyah 15 Jakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(4), 497-502.

Mustofa, Ali dkk. “Pelatihan Menciptakan Hiburan Edukasi di Wordwall untuk Meningkatkan Literasi Tingkat Lanjut Pada Belajar Mandiri Bagi Tenaga Profesional SMK Yapema Gadingrejo.”

Noviana, Widyah, Harumi Widihastuti dan Sri Wahyuni. “Pelatihan pembuatan kuis interaktif menggunakan aplikasi Quizizz dan Wordwall untuk profesional Universitas Islam Hidayatul Athfal.” AMMA: Majalah Pengabdian Masyarakat 1.10 (2022): 1325-1331.

Nuwo Abdimas 2.2 (2023): 116-123. Savitri, Adelia. “Memanfaatkan Wordwall Antusiasme Pendidikan Sebagai Penilaian Berani Pembelajaran Bahasa Indonesia di

Perguruan Tinggi.” Metode ISOLEC 5.1 (2021): 159-166.

Pamungkas, S. (2020). Sebuah upaya berani untuk meningkatkan prestasi akademik siswa kelas VI dengan media pembelajaran berbasis distraksi pendidikan Quizizz. Majalah Lontar, 32(2), 57-68.

Suparmanto,dkk. 2022. STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TEMATIK , Vol. 3 No. 2. Armala.

Tayibnapis, F, Y. 2008. “Evaluasi program dan alat untuk mengevaluasi kurikulum dan penelitian”

Zahroh, Putri Nabilatuz, Wiwin Fachrudin Yusuf dan Achmad Yusuf. “Penggunaan Media Wordwall dalam Penilaian Pembelajaran.” TADBIR MUWAHHID 8.1 (2024): 123-139.

Published

2025-01-30