Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Mambaul-Ulum Al-Machtumiyah
DOI:
https://doi.org/10.24260/armala.v6i1.4935Keywords:
Audio visual media, Listening skills, Vocabulary mastery, Arabic language learningAbstract
The background of this research is to improve students' vocabulary (mufrodat), which still needs significant enhancement. The objectives of this study are: 1) To identify the planning of Arabic language learning by implementing audiovisual media in the teaching of maharah istima’ to enhance vocabulary mastery among fifth-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Mamba’ul-Ulum Al-Machtumiyah, Kubu Raya. 2) To examine the implementation of audiovisual media in maharah istima’ learning to improve vocabulary mastery among fifth-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Mamba’ul-Ulum Al-Machtumiyah, Kubu Raya. 3) To evaluate the results of the application of audiovisual media in maharah istima’ learning to enhance vocabulary mastery among fifth-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Mamba’ul-Ulum Al-Machtumiyah, Kubu Raya. This study employs a classroom action research (CAR) methodology. The data sources in this research consist of primary and secondary sources. The data collection techniques used in this study include: 1) Observation, 2) Documentation, and 3) Tests. The findings of this study indicate an improvement in vocabulary mastery, as evidenced by an increase in students' average scores. Before the use of audiovisual media, the vocabulary mastery level of fifth-grade students was 57%, with an average score of 68.78. After implementing audiovisual media, there was an increase to 85%, with an average score of 90.64.
References
Abdul Hamid Mahmud, "Maharah al-Lughah al-'Arabiyah: al-Istima' wa al-Kalam", Dar al-Ma'arif, 2010.
Mualimin, C. R. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik
Augustine Yvonne, R. K. (2013). Metodologi Penelitian bisnis dan Akuntansi. Jakarta: Dian Rakyat
Wijaya, T. (2013). Metodologi Penelitian Ekonomi dan Bisnis . Yogyakarta: Graha Ilmu
Wina, S. (2011). Tindakan Penelitian Kelas. Jakarta: Kencana
Sudijono, A. (2015). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Riduawan. (2006). Metode & Teknik Penyusunan Tesis. Bandung: Alfabeta
Ramadhani, D. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI) Terhadap Materi Pokok Pengembangan Kurikulum. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 5(2), 181-192.
Setiawan, I. (2020). Faktor-Faktor Pendukung Dan Penghambat Penggunaan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 583-591.
Kusumaningrum, N., & Salamah, U. (2019). Peran Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar
Nasional Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Riyadi, M. (2021). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu Pengetahuan Alam (SENAPIS), 1(1), 123-130.
Hidayatulloh, dkk. (2019) "Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren"- Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Mukhlis Fuad (2020) "Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Penguasaan Maharah Istima' Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab"- Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Tengku Mahariza (2021) "Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual dalam Peningkatan Maharah Istima' (Kemampuan Mendengar) Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Kota Pekanbaru" - Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Soejatno, H., & Riyanto, T. (2019). Peran Media Audio Visual dalam Pendidikan Seni di Era Digital. Jurnal Pendidikan Seni, 6(1), 45-56.)
Nizar, M. A. (2018). Pemanfaatan Media Audio Visual dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis, 6(2), 98-107.)
Arsyad, A. 2018:78). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 78-87.)
Effendy, A. F. (2012). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat
Al-Tamimi, H. (2018). تعليم مهارة الاستماع في اللغة العربية للناطقين بغيرها [Teaching listening skill in Arabic for non-native speakers]. Journal of Educational and Psychological Sciences, 19(2), 134-150.
Al-Jarf, R. (2018). Listening Comprehension Strategies among Saudi EFL University Students. Arab World English Journal (AWEJ), 9(4), 315-328.
Al-Dossary, H. S. (2018). Listening Comprehension Strategies Employed by Saudi EFL Learners. International Journal of English Linguistics, 8(3), 144-154.
Al-Seghayer, K. (2019). The role of listening in vocabulary acquisition and retention. Language Teaching Research, 23(1), 31-48.
Al-Harbi, F. M. (2020). The Impact of Listening on Grammar Acquisition. English Language Teaching, 13(2), 75-84.
Al-Busaidi, S. (2018). The Role of Listening Skills in the Development of Speaking Skills. Journal of Education and Practice, 9(4), 58-63.
M Aini, Pembelajran Bahasa Arab Analisis Kesalahan Berbahasa. (2011 Asing, Malang: Misyakat).
Hendri Guntur Tarigan, Menyimak Sebagai suatu Keterampilan (Berbahasa. Bandung:Angkasa , 2015 Edisi Revisi), 28.
Tariga Djago, Pendidikan Bahasa Indonesia. (Jakarta:Universitas Terbuka 2018 Edisi Revisi), 4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Armala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.