MARKETING COMMUNICATION IN SALES OF RICE AGRICULTURAL PRODUCTS IN MENDAYUN VILLAGE, OGAN KOMERING ULU TIMUR

Authors

  • Ita Sari Uin raden fatah

DOI:

https://doi.org/10.24260/joisco.v3i1.4160

Keywords:

Keywords: Personal selling, Farmer, promotion

Abstract

This study discusses marketing communication in rice sales in Mendayun Village, Ogan Komering Ulu Timur. Using a qualitative descriptive method with observation, interviews, and documentation, this research refers to Terance A. Shimp's Marketing Communication theory. The results show that rice farmers apply personal selling by understanding customer needs related to price and quality. In marketing, some still use manual methods, while others have started utilizing social media such as Facebook and WhatsApp for promotion and communication with customers.

Keywords: Personal selling, Farmer, promotion

 

References

Arianto. (2021). Komuìnikasi Peìmasaran: Konseìp dan Aplikasi di Eìra Digital. Suìrabaya: Airlangga Uìniveìrsity Preìss.

Asir, M., Neìndissa,eìt al. (2022). Eìkonomi Peìrtanian. Banduìng: Widina Bhakti Peìrsada.

Asnawi, R. (2016). Peìningkatan Produìktivitas dan Peìndapatan Peìtani Meìlaluìi Peìneìrapan Modeìl Peìngeìlolaan Tanaman Teìrpaduì Padi Sawah Di Kabuìpateìn Peìsawaran Lampuìng. Juìrnal Peìneìlitian Peìrtanian Teìrapan, 14(1).

Asriadi, A. A., & Sahlan. (2021). Eì-Commeìrceì for Agribuìssineìss. Pasaman: CV. Azka Puìstaka.

Auìguìstinah, F., & Widayati. (2019). Peìmanfaatan Meìdia Sosial seìbagai Sarana Promosi Makanan Ringan Kripik Singkong Di Kabuìpateìn Sampang. Juìrnal Dialeìktia, 4(2).

Buìdiarti, R., & Yanuìar, F. (2022). Strateìgi Komuìnikasi Peìmasaran Padi UìMKM Meìmbanguìn Brand Awareìneìss meìlaluìi Meìdia Sosial Instagram. Seìminar Nasional Pariswisata Dan Keìwirauìsahaan.

Byreì, R. O. (2024). Meìrajuìt Keìsuìskseìsan Beìras Lokal: Analisis Meìndalam Strateìgi Peìmasaran Beìras Mbay Di Kabuìpateìn Floreìs Timuìr. Scintific Jouìrnal Of Eìconomics, Manageìmeìnt, Buìsineìss, and Accouìnting, 14(2).

Corneìllin, Eì., & Paramita, S. (2019). Komuìnikasi Peìmasaran Brand Lokal Keìpada Masyarakat Indoneìsia (Stuìdi Teìrhadap Beìras Sikoki). Juìrnal Prologia, 3(1), 86–98.

Diandra, D., & Paidi. (2022). Peìran Aplikasi Whatsapp dalam Peìmasaran: Stateì of Theì Art. Juìrnal Manajeìmeìn Dan Bisnis Madani, 4(2).

Daruìs, P., & Silviani, I. (2022). Peìran Strateìgi Komuìnikasi dalam Meìningkatkan Peìnjuìalan Ditinjauì dari Bauìran Peìmasaran. Meìssageì: Juìrnal Komuìnikasi, 11(1), 60–73.

Hidayati, F., eìt al. (2018). Inteìnsifikasi Lahan Meìlaluìi Sisteìm Peìrtanian Teìrpaduì: Seìbuìah Tinjauìan. Seìminar Nasional Peìmbanguìnan Peìrtanian Dan Peìdeìsaan, 1(1).

Kuìrniawan, M. A., eìt al. (2022). Strateìgi Komuìnikasi Peìmasaran dalam Meìningkatkan Peìnjuìalan Produìk Buìkuì Tahuìnan. Nuìsantara: Juìrnal Ilmuì Peìngeìtahuìan Sosial, 9(9), 3340–3347.

Luìbis, M. S. I. (2020). KOmuìnikasi Antarpribadi Guìruì seìrta Siswa dalam Meìnceìgah Keìnakalan Reìmaja. Juìrnal Neìtwork Meìdia, 3(1).

Mahmuìda, R., & Deìwi, R. (2023). Strateìgi Peìmasaran Produìk Beìras dalam Meìningkatkan Minat Beìli Konsuìmeìn. Neìgotiuìm: Juìrnal Ilmuì Administrasi Bisnis, 6(1), 95–121.

Mauìlana, A. N., eìt al. (2024). Eìksplorasi Peìmasaran Digital meìlaluìi faceìbook oleìh UìMKM Peìrdeìsaan. Innovativeì: Jouìrnal of Social Scieìnceì Reìseìarch, 4(3).

Mauìlida, D., eìt al (2023). Analisis Strateìgi Peìmasaran dalam Meìningkatkan Peìnjuìalan Beìras Pada Toko Beìras Ifuìl Di Keìlayan Banjarmasin. Prosiding Seìminar Nasional Eìkonomi, 82–91.

Muìchtar, K. A. Z., eìt al. (2023). Peìrilakuì Konsuìmeìn Beìras Pandanwangi (Stuìdi Kasuìs Konsuìmeìn Pandanwangi Ceìnteìr Kabuìpateìn Cianjuìr). Juìrnal Agrita, 5(2).

Panuìjuì, R. (2019). Komuìnikasi Peìmasaran: Peìmasaran seìbagai Geìjala Komuìnikasi, Komuìnikasi seìbagai Strateìgi Peìmasaran. Jakarta: Keìncana.

Praseìtyo, A., eìt al. (2023). Keìpuìasan Konsuìmeìn Muìda teìrhadap Deìsain Keìmasan Beìras Organik Indoneìsia. Juìrnal Ilmuì-Ilmuì Peìrtanian, 7(1).

Praseìtyo, B. D., eìt al. (2018). Komuìnikasi Peìmasaran Teìrpaduì (Peìndeìkatan Tradisional Hingga Eìra Meìdia Baruì). Malang: UìB Preìss.

Primada, B. S., & Zaki, I. (2015). Tinjauìan Meìkanismeì Kontrak Peìngeìlolaan Lahan Peìrtanian Beìrbasis Adat Istiadat dalam Kajian Fiqh Muìamalah (Deìsa Teìmuì, Keìcamatan Kanor, Kabuìpatan Bojoneìgoro). JEìSTT, 2(11).

Rifani, M., eìt al. (2022). Peìngaruìh Meìdia Sosial dalam Strateìgi Peìmasaran Produìk Pada Uìsaha Mikro Keìcil dan Meìneìngah (UìMKM). Juìrnal Sahmiyya, 1(2).

Saleìh, L. (2020). Analisis Peìmasaran Padi Hasil Sawah Di Keìcamatan Wawotobi Kabuìpateìn Konaweì. Juìrnal Agri Sains, 4(2).

Sireìgar, M. S., & Fachri, A. (2024). Kajian Peìmbeìrdayaan Peìngolahan Hasil Peìrtanian uìntuìk Meìwuìjuìdkan Keìmandirian Peìtani. Juìrnal Meìdia Akadeìmik, 2(6).

Suìkoco, S. A. (2017). Neìw Komuìnikasi Peìmasaran: Teìori dan Aplikasinya. CV. Puìstaka Abadi.

Syah, A. (2021). Manajeìmeìn Peìmasaran Keìpuìasan Peìlanggan. Peìneìrbit Widina

Tapaningsih, eìt al. (2022). Manajeìmeìn Peìmasaran. Jakarta: PT. Sada Kuìrnia Puìstaka.

Weìtik, J. D., eìt al. (2019). Komuìnikasi Peìmasaran Teìrpaduì dalam Meìngeìmbangkan Kapasitas Peìtani Padi di Provinsi Banteìn. Juìrnal Peìnyuìluìhan, 15(1).

Wibowo, R. A. (2019). Manajeìmeìn Peìmasaran. Seìmarang: Radna Andi Wibowo.

Wijaya, O., & Tanjuìng, G. S. (2022). Pola Peìmasaran Beìras Di Kabuìpateìn Grobogan. Juìrnal Agribisnis Indoneìsia, 10(2).

Published

2025-06-30

How to Cite

Sari, I. (2025). MARKETING COMMUNICATION IN SALES OF RICE AGRICULTURAL PRODUCTS IN MENDAYUN VILLAGE, OGAN KOMERING ULU TIMUR. JOISCO: Journal of Islamic Communication, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.24260/joisco.v3i1.4160