EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA KUE LUMPUR DI PASAR GONDANGLEGI

Authors

  • Rina Kurniati Universitas Al-Qolam Malang
  • Ucik Fitri Handayani Universitas Al-Qolam Malang

DOI:

https://doi.org/10.24260/add.v4i1.4140

Keywords:

Etnomatematika, Kue Lumpur, Geometri, SPLDV

Abstract

This study aims to explore ethnomathematics concepts in "kue lumpur" (mud cake) sold at Gondanglegi Market, Malang. The research employs an ethnographic method with a qualitative approach. Data were collected through observations, interviews, and documentation, focusing on mathematical elements found in the shape and production process of "kue lumpur." The results reveal that the cake contains geometric concepts, such as circular shapes and their properties, as well as the concept of a system of linear equations with two variables (SPLDV) related to raw materials, production quantity, costs, and profits. This study emphasizes the importance of integrating local culture into mathematics education through ethnomathematics to provide more relevant and applicable learning experiences for students while preserving cultural heritage

References

Alfiyah, Z. N., Hartatik, S., Nafiah, N., & Sunanto, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Secara Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3158–3166. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1297

Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370

Audina, R., & Dewi, D. F. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 105364 Lubuk Rotan. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 1(3), 147–158. https://doi.org/10.58939/afosj-las.v1i3.102

Putra, C.N.A., Muchtadi, M., & Hartono, H. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Etnomatematika Jajanan Pasar Tradisional Kota Pontianak Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 144–152. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i2.577

Fajriah, N., Suryaningsih, Y., Zainuddin, Z., Masriani, R., & Rahadhian, L. N. R. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Budaya Di Lingkungan Lahan Basah Sebagai Sarana Mengembangkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 121. https://doi.org/10.20527/edumat.v9i2.11858

Fitriyah, Y., & Dasari, D. (2023). Analisis Bibliometrik: Tren Realistic Mathematics Education dalam Pembelajaran Matematika di Indonesia (2012-2023). Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 469–481. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.3914

Isnaningrum, I. & Wahab, M.A.. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Kue Tradisional di Daerah Magelang. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(4), 499–508. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i4.113

Kusuma, P. H., & Roisah, K. (2022). m. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 4(1), 107–120. https://doi.org/10.14710/jphi.v4i1.107-120

Mulyatna, F., Karim, A., & Wiratomo, Y. (2022). Eksplorasi Kembali Etnomatematika Pada Jajanan Pasar Di Daerah Cileungsi. Jurnal Cartesian (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(2), 76–84. https://doi.org/10.33752/cartesian.v1i2.2477

Sumarsono, L. S. P., Shalihah, A., Ummah, S. R., & Hamidah, D. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Bangun Ruang Sisi Lengkung Berbasis Etnomatematika pada Jajanan Tradisional. 3(1), 65–70.

Sustriani, N., & Nst, A. S. (2022). entuk Jajanan Pasar Tradisional Di Kota MedanEtnomatematika B. In Jurnal pendidikan dan pengabdian masyarakat (Vol. 2, Issue 1).

Wahyudi, W., Suyitno, H., & Waluya, St. B. (2018). Dampak Perubahan Paradigma Baru Matematika Terhadap Kurikulum dan Pembelajaran Matematika di Indonesia. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 38–47. https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2315

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Kurniati, R., & Handayani, U. F. (2025). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA KUE LUMPUR DI PASAR GONDANGLEGI. Al-’Adad: Jurnal Tadris Matematika, 4(1), 66–76. https://doi.org/10.24260/add.v4i1.4140

Issue

Section

Articles