Resiliensi Korban Bullying Verbal Pada Siswi Kelas VIII SMP Negeri 2 Kota Pontianak

Authors

  • Sheila Aisyah Farenti IAIN Pontianak
  • Friska Amellia Agustine IAIN Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.24260/assyamil.v5i1.4612

Keywords:

Verbal Bullying, Resilience, Group Counseling, CBT, Coping Mechanisms

Abstract

This study aims to determine the types of verbal bullying and forms of resilience owned by victims of verbal bullying at SMP Negeri 2 Pontianak City. The method used in this research is a qualitative research method of case study type with a descriptive approach. The sampling technique used was purposive sampling technique on 3 grade 8 students as primary subjects. Data collection was done by observation and structured interviews. The data analysis technique used the Miles and Huberman model. The results showed that the most common types of verbal bullying found in this study were name calling, reproach and cruel criticism. The results also show that the form of resilience that victims of verbal bullying have is to fight back, cry and ignore. Efforts that can be given to increase resilience and self-confidence and self-esteem of victims of verbal bullying with group counseling through CBT (Cognitive Behavioral Therapy) techniques and coping mechanisms.

References

Alurmei, W. A., Azzahra, S. P., Dewi, V. K., Azmi, K. N., & Yahya, A. I. F. (2024). Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Konseling Direktif Dengan Teknik Pendekatan Cbt (Cognitive Behavior Therapy). Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 46–56.

Aminah, S., Purnama, D. S., Suwarjo, S., & Rahman, F. (2021). Analisis Dampak Pelatihan Peningkatan Kompetensi Layanan Konseling Kelompok pada Guru BK SMA Se-Kabupaten Sleman. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 169–179.

Ayu. (2023, September 29). Pemerintah Harus Petakan Faktor Penyebab Bullying Anak. Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. Diakses pada 2 Mei 2024, dari https://www.dpr.go.id/berita/detail/id/46802/t/Pemerintah%20Harus%20Petakan%20Faktor%20Penyebab%20Bullying%20Anak#:~:text=Dari%20data%20tersebut%20diketahui%2C%20tercatat,psikologis%20(15%2C2%25)

Diwanda, A. S., & Wakhid, A. (2022). Hubungan Celaan Fisik dengan Kecemasan Sosial pada Remaja. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 5(2), 271–280.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Fitrianingtias, I. D., & Hasanah, N. (2023). Gambaran Kinerja Guru BK Dalam Meningkatkan Sikap Asertif Pada Siswa SMK Korban Bullying. Counseling As Syamil: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 19–28.

Gulo, D. (2024). Dampak Bullying Dalam Psikososial Siswa Smp Negeri 3 Mandrehe Tahun Pelajaran 2023/2024 Dan Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Counseling For All: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 61–77.

Jabbar, A. A., Purwanto, D., Fitriyani, N., Marjo, H. K., & Hanim, W. (2019). Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Untuk Meningkatkan Kematangan Karir. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 2(1), 35–46.

Karismawati, B. A. (2023). Efektivitas Konseling Cognitive Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Self Efficacy Pada Siswa Korban Bullying. At-Taujih: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 46–57.

KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Diakses pada 6 Juni 2024, dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/PENDIDIKAN

Khairunnisa, N., & Taufik, T. (2023). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Resiliensi Siswa Korban Bullying. Current Issues in Counseling, 3(1), 112–120.

Lubis, F. S., Simarmata, S. W., & Muhazir, M. (2021). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Analisis Transaksional Terhadap Bullying Verbal Pada Remaja Di Desa Cempa Kecamatan Hinai Kabupaten Langkat. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling, 10(2), 43–49.

Lukitaningtyas, D. (2022). Hubungan Bullying Verbal Terhadap Penerimaan Diri dan Harga Diri Remaja di Kelurahan Karangtengah Kecamatan Ngawi Kabupaten NgawI. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 5(1), 53–64.

Marela, G., Wahab, A., & Marchira, C. R. (2017). Bullying Verbal Menyebabkan Depresi Pada Remaja SMA di Kota Yogyakarta. Berita Kedokteran Masyarakat, 33(1), 43–48.

Muzdalifah, M. (2020). Bullying. Al-Mahyra: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 1(1), 50–65.

Natalia, S. (2021). Faktor Dukungan Orang Tua Dengan Strategi Coping Remaja Menghadapi Bullying Di Smp Malang. Jurnal Ilmiah Kebidanan (Scientific Journal of Midwifery), 7(2), 135–144.

Pangarep, H. (2016). Public Relations yang Kredibel. Yogyakarta: Cakrawala.

Pratiwi, S. A., & Yuliandri, B. S. (2022). Anteseden Dan Hasil Dari Resiliensi. Motiva Jurnal Psikologi, 5(1), 8.

Priyosahubawa, S., Hahury, H. D., Rumerung, D., Matitaputty, I. T., Oppier, H., Sangadji, M., Louhenapessy, F. H., Nikijuluw, J. B., Ferdinandus, S., & Pattilouw, D. R. (2024). Sosialisasi Anti Bullying dan Dampaknya Sebagai Upaya Pencegahan Perilaku Bullying Pada Siswa SMP Negeri 1 Ambon. I-Com: Indonesian Community Journal, 4(1), 198–207.

Putri, R. M., Ardimen, A., Silvianetri, S., & Ramadhani, D. S. (2022). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Cognitive Behavior Theraphy (CBT) dalam Meningkatkan Self Esteem Siswa. Al-Kaaffah: Jurnal Konseling Integratif-Interkonektif, 1(1).

Rahmawati, A. D., Wibowo, F. D., Habibullah, H., Nurrochmah, H., Baity, H. F. N., & Makhmudah, U. (2022). Efeketivitas Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Efikasi Diri Siswa Sma/Smk: Systematic Literature Review. Counsenesia Indonesian Journal Of Guidance and Counseling, 3(2), 63–71.

Ramdani, M. F. F., & Wisesa, P. A. D. (2022). Realitas Toxic Masculinity di Masyarakat. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 1, 230–235.

Rizqi, H. (2019). Dampak Psikologis Bulliying Pada Remaja. Wiraraja Medika, 9(1), 31–34.

Rohmad, M. A. (2022). Penguatan Kompetensi Guru BK di Mojokerto untuk Mengatasi Perilaku Perundungan Dengan Pelatihan Cognitive Behavior Therapy. Proceedings of Annual Conference on Community Engagement, 3, 391–396.

Safriliani, E., Zarkasih, E., Maulana, Y., & Artikel, S. (2020). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Theraphy (CBT) Untuk Meningkatkan Self Effycacy Pada Siswa SMK. Guidance Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 17(1), 9–13.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Utari, R. (2020). Insecure No PD Yes: 58 Tanya Jawab Bersama Kak Rosi. Bogor: Guepedia.

Yuliani, E. (2021). Buku Ajar Kebutuhan Dasar Manusia. Malang: CV. Rena Cipta Mandiri.

Yuliani, N. (2019). Fenomena Kasus Bullying di Sekolah. 1–15.

Published

2025-10-03

How to Cite

Farenti, S. A., & Agustine, F. A. (2025). Resiliensi Korban Bullying Verbal Pada Siswi Kelas VIII SMP Negeri 2 Kota Pontianak . Counseling As Syamil Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.24260/assyamil.v5i1.4612

Issue

Section

Articles