Pengaruh Pengetahuan dan Pemahaman Masyarkat Muslim Kepada Bank Syariah Terhadap Minat Setelah Merger Bank Syariah Indonesia

  • Sabirin Sabirin Institut Agama Islam Negeri Pontianak
Keywords: Knowledge, Understanding, Islamic Bank, interest, Indonesian Sharia Bank Merger

Abstract

The purpose of this study is to find out: (1) The influence of knowledge of the Muslim community on Sharia Banks on interest after the merger of Bank Syariah Indonesia. (2) The influence of the understanding of the Muslim community on Sharia Banks on interest after the merger of Bank Syariah Indonesia. (3) The influence of knowledge and understanding of the Muslim community on Sharia Banks simultaneously on interest after the merger of Bank Syariah Indonesia.  This type of research is quantitative. The population is the Muslim community of East Pontianak District. Sampling used probability sampling techniques with simple random sampling using the Slovin formula. The data collection method used a questionnaire using Google Form which was distributed to 100 samples of the East Pontianak Muslim community. Data were processed using SPSS 21. Data analysis used multiple linear regression. The results of this research show that: (1) The Muslim community's knowledge of Sharia Banks has a positive effect on interest in using Sharia Banks after the merger of Bank Syariah Indonesia. (2) The Muslim community's understanding of Sharia Banks has a positive effect on interest in using Sharia Banks after the merger of Bank Syariah Indonesia. (3) The Muslim community's knowledge and understanding of Sharia Banks simultaneously has a positive influence on interest in using Sharia Banks after the merger of Bank Syariah Indonesia

References

Aldin, I. U. (2021). Aset Keuangan Syariah Naik 4,6%, OJK Ungkap Peluang dan Tantangannya-Keuangan Katadata. co. id.
Anand, D., & Kayati, K. (2020). Analisis Pemahaman Masyarakat Terhadap Minat Menggunakan Produk Bagi Hasil Bank Syariah Dengan Preferensi Resiko Individu Sebagai Variabel Permoderasi. E-Prosiding Akuntansi, 2(1).
Andrianto, A., & Firmansyah, M. A. (2019). Manajemen Bank Syariah: Implementansi Teori dan Praktek. CV. Penerbit Qiara Media
Cahaya, L. A., & Nurlaila, N. (2022). Pengaruh Pengetahuan Tentang Riba Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah Pada Kalangan Mahasiswa FEBI Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 5(5), 2118-2126
Fachrurrazi, F., & Olivia, M. (2021). Pengaruh Pembiayaan Murabahah, Mudharabah, dan Musyarakah Terhadap Profitabilitas Pada PT Bank BNI Syariah. Jurnal Akuntansi Indonesia, 9(2), 168-181.
Fariani, E., Riyaldi, M. H., & Furda, Y. P. E. (2021). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah Indonesia. Al-Ahkam: Jurnal Syariah dan Peradilan Islam, 1(2), 1-17.
Firmansyah, A. F. (2019). Pengaruh Pengetahuan dan Kualitas PelayananTerhadap Keputusan Menjadi Nasabah Perbankan Syariah. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam, 2(3), 16-22.
Harahap, P. I., & Sirait, A. S. (2022). Persepsi Masyarakat Muslim Pada Calon Independen. Jurnal El-Thawalib, 3(1), 132-144.
Hasibuan, F. U., & Wahyuni, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat dan Minat Penerapan Nilai Islam Terhadap Keputusan Menggunakan Tabungan Perbankan Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kota Langsa). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(1), 22-33.
Iranati, R. B. O. (2017). Pengaruh religiusitas, kepercayaan, pengetahuan, dan lokasi terhadap minat masyarakat menabung di bank syariah (Studi Kasus Pada Masyarakat di Kota Tangerang Selatan). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Karim, K. (2020). Aspek Kepuasan Nasabah Berdasarkan Kualitas Jasa Perbankan. Surabaya: CV Jakad Media Publishing.
Kurniati Karim, S. E. (2020). Aspek Kepuasan Nasabah Berdasarkan Kualitas Jasa Perbankan. Jakad Media Publishing.
Mujiono, S. (2022). Analisis Dampak Merger 3 Bank Syariah BUMN Terhadap Minat Nasabah (Doctoral dissertation, Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jakarta).
Rahmi, F. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Pemahaman Produk Terhadap Minat Menabung Pada Bank Syariah Indonesia (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Ar-Raniry). (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Raymond, & Indrawan, M. G. (2020). Pengaruh Norma Subjektif Dan Return Ekspektasian Terhadap Minat Investasi Saham Pada Calon Investor Pada Program Yuk Nabung Saham di Kota Batam. Jurnal Akrab Juara. 5(3), 156-166.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Cetakan ke 27. Bandung : CV Alfabeta.
Sujarweni, V. W. (2022). SPSS Untuk Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Baru
Wiyono, W. M. (2021). Dampak Merger 3 (Tiga) Bank Syariah BUMN Terhadap Perkembangan Ekonomi Syariah. Cakrawala Hukum: Majalah Ilmiah Fakultas Hukum Universitas Wijayakusuma, 23(1), 65-73.
Published
2025-04-25
How to Cite
Sabirin, S. (2025). Pengaruh Pengetahuan dan Pemahaman Masyarkat Muslim Kepada Bank Syariah Terhadap Minat Setelah Merger Bank Syariah Indonesia. Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 3(2), 106-125. https://doi.org/10.24260/jkubs.v3i2.3357
Section
Articles