Metode Pendidikan Anak dalam Surat Az-Zumar Ayat 8-9
DOI:
https://doi.org/10.24260/arfannur.v3i2.772Keywords:
Method, Education, Az-Zumar verses 8-9Abstract
Al-Quran as a guide for the instructions of life in order to get to the right path and obtain happiness in this world and the hereafter. As is the case in the letter Az-Zumar verses 8 and 9 in educating children. This study aims to understand and know the Method of Children’s Education in Surah Az-Zumar Verses 8-9. This type of research is a study of literature or literature, namely this research is obtained from various sources that contain theories. With the results of the research, Surah Az-zumar verses 8-9 describes several methods of children’s education, namely First, the tarhib and targhib methods, the Ibrah and mau’i?ah methods, the qudwah method or example, the habituation method, the method with attention, the Amtsal method or parables. The method of the story of the Qur’an-nabawi and the method of role-playing sociodrama.
ABSTRAK
Al-Quran sebagai pedoman atas petunjuk-petunjuk hidup agar dapat menuju jalan yang benar dan memperoleh kebahagiaan dunia dan akhirat. Seperti halnya yang terdapat pada surat Az-Zumar ayat ke-8 dan 9 dalam mendidik anak. Penelitian ini bertujuan untuk memahami dan mengetahui Metode Pendidikan Anak Dalam Surat Az-Zumar Ayat 8-9. Jenis penelitian ini adalah studi literatur atau pustaka yakni penelitian ini didapatkan dari berbagai macam sumber yang memuat tentang teori-teori. Dengan hasil penelitian Surat Az-zumar ayat 8-9 menjelaskan tentang beberapa metode pendidikan anak, yaitu Pertama, Metode tarhib dan targhib, , Metode Ibrah dan mau’i?ah, metode qudwah atau keteladanan, Metode pembiasaan, Metode dengan perhatian, Metode Amtsal atau perumpamaan, Metode kisah qurani-nabawi dan metode sosiodrama bermain peran.
Kata Kunci: Metode, Pendidikan, Az-Zumar ayat 8-9