School Management in Improving Student Character Education (Case Study at Annida Tahfizhul Qur'an Middle School)
Abstract
School management is the management of education in schools to achieve the goals that have been set. This Research aims to find out how school management improves student character education. This Research uses a qualitative approach with descriptive methods, where data collection techniques include interviews, observation, and documentation. The research subjects were the principal, teachers, and students at Tahfizhul Qur'an Annida Middle School. Data analysis is done by sorting the data obtained, then analyzing it and drawing conclusions. The results of this Research are: (1) school management planning in character education is expressed through the school's vision, mission, and learning in teaching materials and activities at school; (2). Implementation of character education in schools through Integration in learning and extracurricular activities, the habituation of good character by all school elements, providing good examples and role models, and creating an atmosphere of character in schools (3). Evaluation of character education in schools through student personality reports and joint assessments with teachers and parents.
Downloads
References
Abidin, A. Mustika. 2019. “Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan.” DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan 12(2): 183–96.
Ahsanulkhaq, Moh. 2019. “Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan.” Jurnal Prakarsa Paedagogia 2(1).
Aji, Anggatra Herucakra. 2016. “Pendidikan Karakter Dalam Ekstrakurikuler Pramuka Di Smp Negeri 1 Yogyakarta.” Kebijakan Pendidikan V(1): 1–15.
Anisa, Farah, and Anne Effane. 2022. “Tujuan Manajemen Sekolah.” Karimah Tauhid 1(1): 80–83.
Arifudin, Opan, Rahman Tanjung, and Yayan Sofyan. 2020. “Manajemen Strategik Teori Dan Imlementasi.” Manajemen Strategik Teori Dan Imlementasi: 177.
Armini, Ni Nengah Sri. 2024. “Pelaksanaan Pendidikan Karakter Di Lingkungan Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Pondasi Moral Generasi Penerus Bangsa.” Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin 4(1): 113–25.
Asmeni Adha. Syarifuddin. 2022. “MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SMP IT AL HIJRAH 2 LAUT DENDANG KAB. DELI SERDANG Asneni.” JURNAL FADILLAH – Manajemen Pendidikan Islam & Umum 2(3): 2022.
Al Azizi, Nur Qoyimatul Uyun. 2018. “Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan Terhadap Pendidikan Karakter Kedisiplinan.” Jurnal Pendidikan Luar Sekolah 12(2): 40.
Barlian, Eri. 2016. Sukabina Press Metodologi Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif.
Fauzi, Muhammad Ilham Rifqyansya, Erlita Zanya Rini, and Siti Qomariyah. 2023. “Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar.” Confrence Of Elementary Studies: 483.
Hafid Fadillah, Muhammad, and Syamsu Sanusi. 2020. “Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Manajemen Sekolah Model.” Journal of Islamic Education Management Oktober 2020(2): 111–24.
Hamdani, M Djaswidi A L. 2017. “Manajemen Pembelajaran Modern.” Jurnal pendidikan profesi guru indonesia 11(1): 99–132.
Hamid, Hamid. 2018. “Manajemen Berbasis Sekolah.” Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam 1(1): 87–96.
Hendriana, Evinna Cinda, and Arnold Jacobus. 2017. “Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan Dan Keteladanan.” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 3(02): 249.
Hidayah, Nurul, Yuli Yanti, and Alda Puja Wati. 2020. “Peran Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Budaya Sekolah.” Prosiding Seminar Nasional 2020 Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP PGRI Bandar Lampung: 51–62.
Husna Nashihin dkk. 2024. Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Lokal. ed. M.A Dr. Sriwardona. Sumatera Barat: CV. Afasa Pustaka.
Irwan Fathurrochman, Puja Adilah, Amilia Anjriyani, and Aris Yudha Prasetya. 2022. “PENGELOLAAN MANAJEMEN SEKOLAH YANG EFEKTIF Oleh.” Journal of the Japan Welding Society 91(5): 328–41.
Julaiha, Siti. 2014. “Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran.” Dinamika Ilmu 14(2): 226–39.
Ningsih, Prapti Octavia, Darsinah, and Ernawati. 2023. “Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Anak Di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti 10(2): 443–57.
Nur, Muhammad, Cut Zahri Harun, and Sakdiah Ibrahim. 2016. “Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sekolah Dasar Negeri Dayah Guci Kabupaten Pidie.” Jurnal Administrasi Pendidikan 4(1): 93–103.
Nurfianto, Dwi Muhamad, Rizky Handayani, Shelina Nur Aini, and Rian Damariswara. 2022. “Analisis Muatan 18 Nilai Karakter Pada Buku Tematik Siswa Kelas 1 Tema 6 SD / MI.” Universitas Nusantara PGRI Kediri: 25–33.
Pendidikan, Jurnal Administrasi, Muhammad Nur, and Sakdiah Ibrahim. 2016. “Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Sdn Dayah Guci Kabupaten Pidie.” Pascasarjana Universitas Syiah Kuala 11(1): 93.
Rohendi, Edi. 2010. “PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH.” Theoretical and Applied Genetics 7(2): 1–7.
Rosad, Ali Miftakhu. 2019. “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Managemen Sekolah.” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 5(02): 173. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/2074.
Samsu. 2017. Diterbitkan oleh: Pusat Studi Agama dan Kemasyarakatan (PUSAKA) Metode Penelitian: Teori Dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, Serta Research & Development.
Shoimah, Lailatus. 2018. “Menanamkan Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Sekolah.” Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jktp/Article/View/4206 1(2): 169–75.
Soegiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sukino, Arief. 2016. “Kepemimpinan Transformatif Dalam Pengembangan Manajemen Madrasah Berorientasi Mutu.” An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam 3(1): 81–100.
Sukino, Sukino, and Septiasari Putri Utami. 2020. “Islamic Religious Education Models in Preventing Negative Behaviors of Youth and Adolescents.” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 6(02): 193.
Taufiqur Rahman, and Siti Masyarafatul Manna Wassalwa. 2019. “Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 4(1): 1–14.
Wahyuni, Akhtim. 2021. Umsida Press PENDIDIKAN KARAKTER Membentuk Pribadi Positif Dan Unggul Di Sekolah.
Copyright (c) 2025 Arfannur: Journal of Islamic Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.