Upaya Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Menangani Peserta Didik Yang Membolos
Abstract
Abstract: Ditching is the act of students not attending school without a clear explanation. This study aims to reveal how the strategies, actions and the level of success of the strategies and actions taken by BK teachers against students skipping school. This research is a type of descriptive research with a qualitative approach. The data sources of this study consisted of primary sources, namely 1 BK teacher, and secondary sources of 5 students. The technique of collecting data is direct communication to both primary and secondary sources with interview guidelines, then using observation and documentation techniques. The analysis of the discussion is that the BK teacher makes a strategy by making a letter of agreement or a contract of punishment, by providing individual or group counseling services as well as providing punishment in accordance with the contract agreement. The success of these strategies and actions provides a deterrent effect to students, so that students do not take truant action again.
References
Ahmad Susanto. 2018. Bimbingan Dan Konseling Disekolah Konsep Teori Dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia
Ajat Rukajat. 2018. Pendekatan Penelitian Kuantitatif-Quantitative Research Aproach. Yogyakarta: Deepublish.
Albi Anggito & Johan Setiawan. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.
A. Muri Yusuf. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana
Andi Riswandi . B.P. 2015. Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengatasi Kecenderungan Perilaku Agresif Peserta Didik Di SMK N 2 Palangka Raya Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang. Volume 1 No. 2
Anitiara. 2016. Pengurangan Perilaku Membolos di Sekolah Dengan menggunakan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kota Bumi Tahun Ajaran 2015/ 2016. Skripsi. Mahasiswa Fakultas keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Bandar Lampung.
Budi. A & Edi Purwanta. 2019. Bimbingan Karier Untuk Meningkatkan Kesiapan Karier. Yogyakarta: UNY Press
Djam’an S & Aan K. 2011. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Fandi R.S Edi. 2016. Teori Wawancara Psikodiagnostik. Yogyakarta: Leutiksprio
Freddy Rangkuti. 1997. Riset Pemasaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Helmi Parzan. 2016. Strategi Guru Bimbingan Konseling Dalam Penangkalan Permasalahan Sosial Siswa di Kawasan Wisata. Skripsi. Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh.
Laely Rahmawati. 2013. Metode Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Menangani Perilaku Membolos Bagi Siswa Kelas XI di SMA Muhammadiyah Kebumen. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Maliki. 2016. Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar Suatu Pendekatan Imajinatif. Jakarta: Kencana
Virgin H. Kristanto. 2018. Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI). Yogyakarta: Deepublish
Wayan Suhendra. 2018. Metodelogi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan dan Keagamaan. Bali: Nilacakra
Yessi H dan Zulmeliza R. 2015. Statistik Dasar Kesehatan. Yogyakarta: Deepublish