PERAN MAHASISWA KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 7 DALAM MENINGKATAKAN NUMERASI DI SDN 41 EMPLASMENT

  • Monika Anjelina Universitas Katolik Santo Agustinus Hippo
  • Bernadeta Ritawati Universitas Katolik Santo Agustinus Hippo
Keywords: Teaching Campus; Numeracy; Elementary School

Abstract

The Teaching Campus is an MBKM program that encourages students to contribute to the learning process at the elementary school level, with a special focus on 3T (Frontier, Outermost, Disadvantaged) areas. This research aims to examine the contribution and impact made by students participating in the 7th class of the Teaching Campus towards improving students' numeracy skills at SDN 41 Emplasment, Ngabang District, Landak Regency, West Kalimantan. This research uses a descriptive qualitative approach method. Direct observation in the field (observation) and analysis of related documents (documentation study) were used to collect data. Traditional games modified for numeracy, such as numeracy crank and jump rope games, numeracy workshop programs, and media for teaching mathematical trees and plane puzzles, are included in the programs used. The research results show that creative and interactive learning methods have a positive impact on increasing student numeracy. Students have the opportunity to learn to be leaders and gain teaching experience in this program.

References

Dekantari, N. (2024). Program kampus mengajar sebagai upaya meningkatkan kemampuan literasi dan numerasi siswa SDN 19 Ampenan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4, 75. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Rengganis/index
Dwi Etika, E., Cindy Pratiwi, S., Megah Purnama Lenti, D., & Rahma Al Maida, D. (2021). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 2 Dalam Adaptasi Teknologi Di Sdn Dawuhan Sengon 2. Journal of Educational Integration and Development, 1(4), 2021.
Fauzi, T. I., Astuti, N. P., Nur, D., & Rahmawati, U. (n.d.). Program Kampus Mengajar (Pkm) Sebagai Usaha Peningkatan Pembelajaran Peserta Didik Di Sdn 127 Sungai Arang, Bungo Dani, Kabupaten Bungo, Provinsi Jambi (Vol. 03, Issue 02).
Fitri, Y., & Juliani, S. (2024). Upaya Peningkatan Kemampuan Numerasi Siswa Melalui Pembelajaran Kontekstual Dengan Bantuan Game Sederhana. PERISAI: Jurnal Pendidikan Dan Riset Ilmu Sains, 3(1), 118–127. https://doi.org/10.32672/perisai.v3i1.1076
Hasanah, U., & Aeni, Y. (2023). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 6 Dalam Upaya Peningkatan Literasi Dan Numerasi Peserta Didik SMPN 2 Janapria. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, 5(2), 88–92. https://doi.org/10.29303/jpmsi.v5i2.254
Irawati, S. (2023a). Strategi Peningkatan Kemampuan Numerasi Siswa Di SDN Wonocolo 1 Taman Sidoarjo Melalui Program Kampus Mengajar. PRAXIS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 49–55. https://doi.org/10.47776/praxis.v2i1.692
Irawati, S. (2023b). Strategi Peningkatan Kemampuan Numerasi Siswa Di SDN Wonocolo 1 Taman Sidoarjo Melalui Program Kampus Mengajar. PRAXIS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 49–55. https://doi.org/10.47776/praxis.v2i1.692
Marlina, Y., Muhdar, R., Stkip, D., & Raha, K. (n.d.). Merdeka Belajar: Studi Kasus Kampus Mengajar Angkatan 3 di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Desember, 2022(23), 448–462. https://doi.org/10.5281/zenodo.7421476
Mei Vella, A., Darmayanti, N., & Faizah, Y. N. (2023). Aktualisasi Program Kampus Mengajar Sebagai Wadah Kontribusi Mahasiswa Terhadap Pendidikan Dasar Di SD Negeri Kedungmegarih (Vol. 04, Issue 02).
Nuriyah An-Nisa, Y., Martinus Legowo, dan, Studi Sosiologi, P., & Ilmu Sosial, J. (n.d.). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Literasi Dan Motivasi di SD Negeri Poter 2 Bangkalan. In Universitas Negeri Surabaya (Vol. 2022).
Penulis, N., & Prayudi, A. (n.d.). Pelaksanaan Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Di SDN 12 Dompu Corresponding Author. 1(7), 2023. https://jurnalpengabdianmasyarakatbangsa.com/index.php/jpmba/index
Rismauli, J., & Munthe, B. (2022). Program Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di SD 014 Kampung Baru. 1, 201–206. https://doi.org/10.26760/rekakarya.v1i3.201-206
Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041
Yani, D., Cahyono, N., & Aliyyah, R. R. (2024). MBKM: Persepsi Mahasiswa Tentang Kampus Mengajar (Vol. 3).
Yuliastuti, N. D., & Pujiastuti, H. (2023). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 4 dalam Meningkatkan Kompetensi SMPN Satu Atap Curug. Kota Serang. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 90–98. https://doi.org/10.24235/dimasejati.202351.13469
Rahma, A.H. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan I Program Merdeka Belajar Kemdikbud Di Sekolah Dasar. Jurnal Dedikasi, 1(2).
Published
2024-08-27
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)