Integrating Islamic Values into Indonesian Language Instruction: Developing Polite Communication among Elementary School Students

Authors

  • Siti Fatimatuz Zahro Institut Daarul Qur’an Jakarta, Indonesia
  • Putri Rahayu S Institut Daarul Qur’an Jakarta, Indonesia
  • Miftachudin Miftachudin Institut Daarul Qur’an Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24260/atturats.v19i2.5003

Keywords:

Indonesian Language Learning, Islamic Values, Polite Communication, Character Education

Abstract

The phenomenon of declining communication politeness among elementary school students shows the importance of value-based learning strategies. This article discusses how Indonesian language learning can enhance Islamic values and foster polite communication skills among learners. This research uses qualitative techniques with a case study design at SD Negeri Cipondoh Makmur, which combines observation, interviews, and documentation on learners, teachers, and parents. Language skills (listening, reading and viewing, speaking and presenting, and writing) are combined with the values of qaulan sadida (truthful speech), qaulan ma'rufa (good speech), and qaulan layyina (gentle speech). The research findings show that this learning technique not only improves language skills but also develops communication ethics and learners' character in an Islamic social environment. The role of the teacher as a model of civilized communication proved important in increasing learners' awareness and habituation to polite behavior in the classroom and at home. Thus, the integration of Islamic values into Indonesian language learning strengthens character building in line with religious teachings.

Fenomena menurunnya kesantunan berkomunikasi peserta didik sekolah dasar menunjukkan pentingnya strategi pembelajaran berbasis nilai. Artikel ini membahas tentang bagaimana pembelajaran bahasa Indonesia dapat meningkatkan nilai-nilai Islam dan menumbuhkan keterampilan berkomunikasi santun di kalangan peserta didik. Penelitian ini menggunakan teknik kualitatif dengan desain studi kasus di SD Negeri Cipondoh Makmur, yang menggabungkan observasi, wawancara, dan dokumentasi pada peserta didik, guru, dan orang tua. Keterampilan berbahasa (menyimak, membaca dan memirsa, berbicara dan mempresentasikan, dan menulis) dipadukan dengan nilai-nilai qaulan sadida (ucapan yang benar), qaulan ma'rufa (ucapan yang baik), dan qaulan layyina (ucapan yang lembut). Temuan penelitian menunjukkan bahwa teknik pembelajaran ini tidak hanya meningkatkan keterampilan berbahasa tetapi juga mengembangkan etika komunikasi dan karakter peserta didik dalam lingkungan sosial Islam. Peran guru sebagai model komunikasi yang beradab terbukti penting dalam meningkatkan kesadaran dan pembiasaan peserta didik terhadap perilaku santun di kelas dan di rumah. Dengan demikian, integrasi nilai-nilai Islam ke dalam pembelajaran bahasa Indonesia memperkuat pembentukan karakter yang selaras dengan ajaran agama.

References

Adeliya, M. P., & Riska, S. (2024). Peran Bahasa Indonesia Dalam Pemersatu bangsa: Tinjauan Kedudukan Sebagai Bahasa Negara dan Bahasa Nasional. Jurnal Pendidikan Mosikolah, 4(1), 9–17. https://pendidikan.e-jurnal.web.id/index.php/terbaru/article/view/112

Ainissyifa, H., Jamaluddin, D., Farham Hikam, F., & Kusuma Nindyah, I. (2022). Analysis of the Qaulan Concept in the Qur’an as a Communication Model for Educators and Learners. International Journal of Islamic Khazanah, 12(1), 72–85. https://doi.org/10.15575/ijik.v12i1.16610

Andrianto. (2025). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam Di Univertsitas Negeri Yogyakarta. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/69839/

Annas Darma Ahyan Tasita, Shofiyah, H., Lutfi Hakim Sofyan, Muhammad Herdi Maulana, Salsa Eka Saputri, Syahril Septian Gunawan Akbar, & Mochamad Whilky Rizkyanfi. (2024). Peran Bahasa Indonesia dalam Peningkatan Komunikasi dan Interaksi dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2), 339–347. https://doi.org/10.55081/jumper.v4i2.1770

Aritonang, D. U. E. C., Savira, M., Girsang, L. B., Simarmata, N., & Indriyanto, K. (2023). Membangun Karakter Melalui Kesantunan Berbahasa Pada Siswa Kelas XI SMA N 3 Medan. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 7(April 2023), 1–9.

Arlis, M., & Yora, H. (2022). Peranan Bahasa Indonesia Dalam Pembentukan Karakter Pada Anak Usia Dini. Democratia Online, 1(1), 64–70.

Azhari, M. R., Mashuri, S., & ... (2022). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Teknologi di Era Society 5.0. (Kiiies 5.0), 1(2), 212–217. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/download/1069/630

Aziz IA, Supendi DA, F. A. (2020). Korelasi Antara Bahasa Indonesia yang Baik dan Benar Dengan Qaulan Ma’rufa dan Qaulan Sadida Dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Prosiding Samasta, 1–6.

Cecep, N., Badrudin, & Anis, F. (2022). Organizatial Changes And Development. AT-TURATS IAIN Pontianak, 16(2), 96–114. https://doi.org/10.24260/at-turats.v16i2.2256

Desi, S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 23–33.

Diyah Ayu Ardianti, Septikasari, R., & Kholidin, N. (2022). Strategi Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Siswa. FingeR: Journal of Elementary School, 1(2), 88–98. https://doi.org/10.30599/finger.v1i2.151

Dzulhusna, N., Nurhasanah, N., & Suherman, Y. N. (2022). Qaulan Sadida, Qaulan Ma’rufa, Qaulan Baligha, Qaulan Maysura, Qaulan Layyina dan Qaulan Karima Itu Sebagai Landasan Etika Komunikasi Dalam Dakwah. Jurnal of Islamic Social Science and Communication, 1(2), 76–84.

Erwin. (2021). Peran Bahasa Indonesia dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 4(2), 38–44. http://journal.ummat.ac.id/index.php/pendekar

Fadlilah, A., Khuzaemah, E., Zuhdi, I., & Rahmawati, R. (2023). Ketidaksantunan Berbahasa di Indonesia: Kajian Sosiolinguistik (Impoliteness in Language in Indonesia: A Sociolinguistic Study). Indonesian Language Education and Literature, 8(2), 290. https://doi.org/10.24235/ileal.v8i2.10914

Fitrah, N. A., Febriana, I., Putri, A., Sitanggang, N. F., Adriani, K. D., & Julafni, M. (2025). Pentingnya Bahasa Indonesia dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini 2025 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(2), 341–344.

Fitriyani, F. N. (2021). Quantum Learning Dan Fitrah Manusia dalam Quantum Learning and Human Nature in the Perspective. Journal of Islamic Primary Education, 02(1), 98–104. https://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3366821&val=29535&title=QUANTUM LEARNING DAN FITRAH MANUSIA DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM

Fortuna, D., Muhammad Fauzan Muttaqin, & Pebrisa Amrina. (2023). Integrasi Karakter Peduli Lingkungan Dalam Program Sekolah Adiwiyata di SDN Cipondoh 5. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2088–2100. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7557

Harlina, & Wardarita Ratu. (2020). Peran Pembelajaran Bahasa Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 63–68. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/bisastra/index

Indonesia CP Bahasa. (2022). Bahasa Indonesia Fase A - Fase F. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 6. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/JAP/article/viewFile/19239/18790

Istiqomah, A., Sofyan, A., & Safaah, T. N. (2024). Kesantunan Berbahasa Indonesia Pembelajaran Di SD Muhammadiyah 2 Kota Sorong. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 12103–12108.

Istiqomah, I., Enggar Kencana Dewi, S., & Kholidin, N. (2022). Pengaruh Budaya Sekolah terhadap Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. FingeR: Journal of Elementary School, 1(1), 11–19. https://doi.org/10.30599/finger.v1i1.94

Kemendikbudristek BSKAP. (2022). Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendid. In Kemendikbudristek (Issue 021). Laman litbang.kemdikbud.go.id

Khairunas, R., & Syamsul, A. (2024). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2), 87–97. http://dx.doi.org/10.33477/alt.v9i1.6042

lestari, S. H., & HS, M. A. (2020). Kontekstualisasi Hadis “Berkata Baik Atau Diam” Sebagai Larangan Hate Speech Di Media Sosial: Aplikasi Double Movement Fazlur Rahman. Al-Bayan: Jurnal Ilmu Al Qur’an Dan Hadist, 3(2), 127.

Liani, A., & Dafit, F. (2023). Kesantunan berbahasa dalam pembelajaran Siswa di kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6798–6807. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5779

Maharany, I., Azizah, H. N., Hasanah, N. U., Imani, E. N., & Arosad, M. F. (2023). Integrasi Nilai Nilai Islam dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(2), 341–347.

Masyhudi, F., Frasandy, R. N., & Kustati, M. (2020). Integrasi nilai-nilai islam dalam pembelajaran bahasa indonesia di Sekolah Dasar Islam Tepadu Azkia Padang. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 81. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6243

Nasution, Z. (2024). Implikasi dan Implementasi Nilai Islam Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Journal on Education, 06(04), 22888–22896.

Nur, inayah S. F., & Ardy, W. N. (2022). Pembentukan Karakter Ramah Melalui Pembiasaan Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun (5S) pada Anak Usia Dini Syifa. Jurnal Ashgar, 2, 12–25.

Nur, H., Ratna, P., Bayu, S., & Rahnang. (2022). CHARACTER BUILDING: INTERNALIZATION OF RELIGIOUS VALUES IN INSTITUTIONS CHILDREN’S SPECIAL COACHING. AT-TURATS, 16(2), 127–138.

Nurudin, M., Ramli, R., Qadaruddin, M., Nurkidam, A., & Iskandar, I. (2023). Strategi Komunikasi Kepala Madrasah dalam Membina Akhlakul Karimah Peserta Didik. Ath-Thariq: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 7(2), 139. https://doi.org/10.32332/ath-thariq.v7i2.7525

Permana, W. B., Wachid, A., & Suharto, B. (2024). Melatih Keterampilan Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Wawancara Kelas 3 MIN 1 Banyumas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 4402–4411.

Prasetya, E., & Aditiarigianti, H. (2023). Peran Dan Tantangan Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Sd Di Era 4.0. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1298–1306. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2074

Pujaning, A. A., Sigit, W., Luluk, S., & Syamsul, H. (2024). Abdimas Penguatan dan Sosialisasi Kesantunan Berbahasa. Abdimas, 1(November), 77–82.

Putri, F. S., Fauziyyah, H., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Sikap Sopan Santun terhadap Karakter dan Tata Krama Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4987–4994. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1616

Rahayu, P. (2022). Peningkatan Matematika Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Journal of Islamic Primary Education, 3(1), 1–12.

RI, D. P. A. (2020). Al-Qur’anul Kariim. In Komplek Percetakan Al Qur’anul Karim Kepunyaan Raja Fahd (p. 1281).

Roziah, Shomary, S., Hermaliza, Resy, O., & Nurhidayah. (2025). The Value of Islamic Education in Traditional Malay Poetry Concerning the Prohibition of Leaving Religious Teachings. AT-TURATS IAIN Pontianak, 19(1), 11–30.

Rustam, E. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam. 1–23.

Satriah. (2024). Prinsip-Prinsip Kesantunan Berbahasa dalam Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 02(01), 61–68.

Sitepu, S. B., & Salminawati. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islam pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SDIT Al-Ansar Tanjung Pura Langkat. Jurnal Kependidikan, 12(3), 275–286.

Sugiono. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Issue January).

Suryadi, A. (2022). Memahami Ragam Strategi Pembelajaran (Issue October).

Sutrisna, G. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Widya Accarya, 12(1), 117–127. https://doi.org/10.46650/wa.12.1.1071.117-127

Syafruddin, Suyuti, Nur Fateah, H. M. A. (2023). Transformasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5, 4712–4718.

Syamsul, M., & Magfiroh, N. (2023). Kesantunan Berbahasa Guru Dan Siswa Dalam Pembelajaran Materi Bahasa Indonesia Keslas X MIPA 4 Dan X MIPA 5 SMA Darussalam Blokagung Banyuwangi. Jurnal Tarbiyatuna, 4(2).

Syaripudin, Fahrurrozi, & Fakhri, M. (2024). Ethics of Communication in Islam : Driving Success in Sharia Cooperative Marketing. International Journal of Multi Discipline Science, 7(2), 96–104.

Waharjani, & Jailani, M. (2024). Strengthening Aqidah Education for Children : Implications in Harmonious Families. AT-TURATS IAIN Pontianak, 18(1), 74–92.

Wally, M. (2022). Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70–81. https://doi.org/10.33477/jsi.v10i1.2237

Zahirah, N., & Ramadhani, E. A. (2023). Nilai Budaya Dan Tutur Bahasa Dalam Perkembangan Karakter Siswa Di Era Disrupsi. Panrita Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 92–96.

Downloads

Published

2025-09-02

How to Cite

Zahro, S. F., Rahayu S, P., & Miftachudin, M. (2025). Integrating Islamic Values into Indonesian Language Instruction: Developing Polite Communication among Elementary School Students. At-Turats, 19(2), 134–146. https://doi.org/10.24260/atturats.v19i2.5003

Issue

Section

Articles