Islamic Education from the Earliest Stage: A Study on Fetal Religious Development in the Perspective of Islam and Acehnese Culture
DOI:
https://doi.org/10.24260/atturats.v19i2.5004Keywords:
Religious Development, Fetal Age, Islam, and Acehnese CultureAbstract
This article discusses religious development at fetal age from an Islamic perspective, highlighting the importance of spiritual values instilled from the early stages of life in the womb. In Islam, the process of human creation starts from nuthfah (a drop of water) which then develops into ‘alaqah (a clot of blood) and mudghah. This research uses a qualitative method with a literature study approach, which includes analysis of Qur'anic texts, as well as related literature that discusses fetal development and religious education. The purpose of this study is to explain the process of human fetal creation in the Islamic perspective and its influence on religious education at the fetal age in shaping children's character, increasing parents' awareness of the importance of instilling religious values at the fetal age, as well as providing scientific references for further research. The results show that interaction between the mother and the fetus, through dialogue, recitation of holy verses, and teaching of religious values, can have a positive impact on the spiritual development of the fetus. This article also emphasizes that every individual has the potential to recognize and worship Allah SWT, even before birth. This article invites parents to take an active role in instilling religious values from the womb in order to create children who have good character and personality.
Artikel ini membahas perkembangan agama pada usia janin dalam perspektif Islam, menyoroti pentingnya nilai-nilai spiritual yang ditanamkan sejak tahap awal kehidupan di dalam rahim. Dalam Islam, proses penciptaan manusia dimulai dari nuthfah (setetes air) yang kemudian berkembang menjadi ‘alaqah (segumpal darah) dan mudghah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi literatur, yang mencakup analisis terhadap teks-teks Al-Qur'an, serta literatur terkait yang membahas perkembangan janin dan pendidikan agama. Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan proses penciptaan janin manusia dalam perspektif Islam dan pengaruhnya terhadap pendidikan agama pada usia janin dalam membentuk karakter anak, meningkatkan kesadaran orang tua tentang pentingnya menanamkan nilai-nilai agama pada usia janin, serta memberikan rujukan ilmiah untuk penelitian lebih lanjut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa interaksi antara ibu dan janin, melalui dialog, pembacaan ayat-ayat suci, dan pengajaran nilai-nilai agama, dapat memberikan dampak positif terhadap perkembangan spiritual janin. Artikel ini juga menegaskan bahwa setiap individu memiliki potensi untuk mengenal dan beribadah kepada Allah SWT, bahkan sebelum lahir. artikel ini mengajak para orang tua untuk aktif berperan dalam menanamkan nilai-nilai agama sejak dalam kandungan demi menciptakan anak yang memiliki karakter dan kepribadian yang baik.
References
Achmad, F. (2024). Filosofi Pendidikan Islam: Membentuk Jiwa Anak Usia Dini Sebagai Cerminan Fitrah Dan Akhlak Mulia. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(2), 188–206.
Aisyah, S. (2018). Pendidikan Anak Dalam Kandungan; Perspektif Pendidikan Islam. IAIN Padangsidimpuan.
Aprilia, W. (2020). Perkembangan pada masa pranatal dan kelahiran. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 39–56.
Djaelani, M. S. (2013). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Jurnal Ilmiah WIDYA, 1(2), 100–105.
Eriani, R. (2019). Peran Bimbingan Konseling Dalam Mengurangi Kecemasan Bagi Ibu Hamil Menghadapi Persalinan Di Rsud Dr. H. Bob Bazar, Skm Kalianda. UIN Raden Intan Lampung.
Fauzan, M., Hitami, M., & Yusuf, K. M. (2022). Sains dan Islam: Integrasi Islam dalam Pembelajaran Sains tentang Reproduksi Manusia di Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2), 477–484.
Fitriani, F., Heryana, E., Raihan, R., Lutfiah, W., & Darmalaksana, W. (2021). Proses Penciptaan Manusia Perspektif Al-Qur’an dan Kontekstualitasnya dengan Ilmu Pengetahuan Sains: Kajian Kesehatan Reproduksi. Jurnal Riset Agama, 1(3), 716–730.
Fitriyanto, A. (2021). The Concept of Fitrah and Its Correlation With The Theory of Knowledge Development in Islamic Education. At-Turats, 14(2), 164–175. https://doi.org/10.24260/at-turats.v14i2.1807
Hamzah, N., Pangastuti, R., Suratman, B., & Rahnang, R. (2022). Character Building: Internalization of Religious Values in Institutions Children’s Special Coaching. At-Turats, 16(2), 127–138. https://doi.org/10.24260/at-turats.v16i2.2336
Hartono, W. (2012). Konsep fitrah manusia dalam Tafsir Al-Azhar Karya Hamka dan implikasinya terhadap Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Humaidah, & Bakar, M. Y. A. (2025). Pendidikan Pranatal dalam Perspektif Filsafat Ilmu.
Kambali, K. (2018). Pertumbuhan dan perkembangan emosional serta intelektual di masa prenatal. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(2, Sept), 129–148.
Kamila, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Moral dalam Membina Karakter Anak Sekolah Dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5), 321–338.
Nabila, R. A. (2022). PENGARUH SPIRITUAL MINDFULNESS BASED ON BREATHING EXERCISE TERHADAP KECEMASAN IBU PRIMIGRAVIDA TRIMESTER III DI PUSKESMAS SEYEGAN. Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.
Ningrum, N. M. (2023). Self Healing Dalam Menurunkan Kecemasan Pada Kehamilan.
NURHAYNA, R. (n.d.). AL-QUR’AN DAN KEHAMILAN MUSLIMAH DI INDONESIA: Studi Kasus Pengalaman Lulusan Prodi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir Periode 2019-2023. FU.
Rahman, I. K. (2024). Fase Perkembangan Janin Dalam Perspektif Islam Dan Barat Serta Pendidikan Untuk Ibu Hamil. Jurnal Kajian Islam Dan Sosial Keagamaan, 2(2), 388–393.
Rasyad, M. R., Wiradhana, M. R., & Al-Aqsa, M. S. (2023). Proses Penciptaan Manusia. Gunung Djati Conference Series, 22, 198–214.
Rofika, A. (2024). NUTRISI IBU HAMIL BERHUBUNGAN DENGAN DURASI KEHAMILAN DI WILAYAH UPTD PUSKESMAS SIDOREKSO: KAJIAN EPIDEMIOLOGIS. Jurnal Penelitian Pendidikan Bidan (Midwife Education Research Journal), 2(02).
Utama, F., & Prasetiawati, E. (2020). Parental dalam Pendidikan Islam. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(1), 28–43.
Wulandari Saputri, S. (2022). Proses penciptaan manusia pada Qs. Al-Mu’minun Ayat 12-14 dalam Tafsir Al-Jawahir Fi Tafsir Al-Qur’an Al-Karim karya Tanṭawi Jawhari. UIN Mataram.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bagas Nirwana Selian, Miftahul Jannah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.