EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA PERMAINAN TABAK DITINJAU DARI MATERI SEKOLAH DASAR

  • Dita Listari IAIN Pontianak
  • Lita Handayani IAIN Pontianak
  • Ressy Rustanuarsi IAIN Pontianak
Keywords: ethnomatematics, traditional game, Tabak

Abstract

This study aims to identify the mathematical elements contained in the traditional game Tabak in Kubu Raya Regency in terms of elementary school materials. This research is an exploratory research with an ethnographic approach. The research data were obtained by observation, interview, documentation and literature study. Data analysis techniques used data condensation, data display, and conclusion drawing. The results of this study show that the traditional game Tabak has mathematical elements that are relevant to the mathematics material taught at the elementary school level. The elements of mathematics include 2D shapes and their properties, cuboid, angles, relationships between lines, counting, and fractions.

References

Febriyanti, C., Prasetya, R., & Irawan, A. (2018). Etnomatematika pada permainan tradisional engklek dan gasing khas kebudayaan sunda. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 12(1), 1-6.
Mardiyati, I. (2017). Ragam Permainan Tradisional Kalimantan Barat Dalam Upaya Menstimulasi Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Internasional Konsepsi dan Implementasi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 110-119.
Marsigit, Condromukti, R., Setiana, D. S., & Hardiarti, S. (2018). Pengembangan pembelajaran matematika berbasis etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 20–38.
Maulida, S. H. (2020). Pembelajaran matematika berbasis etnomatematika melalui permainan tradisional engklek. LEMMA: Letters of Mathematics Education, 7(1), 35-44.
Muyassaroh, I., & Sunaryati, T. (2021). Etnomatematika: Strategi melahirkan generasi literat matematika melalui budaya lokal Yogyakarta. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(01), 1-12.
Richardo, R. (2020). Pembelajaran matematika melalui konteks Islam nusantara: Sebuah kajian etnomatematika di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 73-82.
Rudyanto, H. E., Kartika Sari HS, A., & Pratiwi, D. (2019). Etnomatematika budaya Jawa: Inovasi pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(2), 25-32.
Sari, M., & Hasanudin, C. (2023). Manfaat Ilmu Matematika Bagi Peserta Didik Dalam Kehidupan Sehari-hari. Prosiding Seminar Nasional Daring Sinergi, 1906–1912.
Subanji, S. (2024). Berpikir matematis dalam mengonstruksi konsep matematika: sebuah analisis secara teoritis dan praktis. Jurnal Kajian Pendidikan Indonesia (JKPI), 1(1), 9-16.
Published
2024-06-29
Section
Articles